MEREDAH KEGELAPAN 16

268 21 4
                                    

beberapa minit kemudian luna pun selesai merawat luka di pinggang sepupunya itu. dia membalut luka sepupunya dengan kain perban di tangan. "bagaimana dengan dia?", soal zarul setelah dia melihat luna menyiapkan kerjanya. "luka gina agak teruk sedikit... tapi aku sudah merawat lukanya...", balas luna perlahan lahan. "bila lagi kita nak keluar dari sini?", sampuk hezron dari belakang mereka. "sekejap lagi ron... biarkan gina berehat dulu... lepas tu barulah kita keluar dari sini...", luna bersuara sambil memandang wajah sepupunya itu. mereka diam buat beberapa ketika. "luna, aku tengok kau semakin okay sekarang...", komen hezron pada sepupunya itu. "maksud kau?", soal luna ingin tahu. "maksud aku, masa kita berlari tadi aku lihat kau tak sesak nafas pun... selalunya kau akan merasa sesak nafas apabila kau berlari dalam jangka waktu yang lama...", kata hezron perlahan lahan. "ya... aku pun rasa pelik juga... setelah aku di gigit oleh zombie tu tadi aku rasa macam sihat pula. tak ada rasa sakit pun... biasanya aku tak boleh lari lama lama tapi setelah aku digigit oleh zombie tu aku boleh lari lebih lama pula... tak ada tanda tanda penyakit asma tu akan menyerang aku lagi... i mean its a big miracles to me...", tutur luna dengan jujur. "oh yakah?... aku macam tak percaya pula yang kau sudah sembuh dari penyakit asma kau tu...", sampuk vijay dari tempat duduknya. "ya... aku dapat rasakan yang aku sudah sembuh dari penyakit tu... buktinya aku tidak di serang penyakit asma walau pun aku berlari dengan sekuat hati...", jelas luna dengan bersungguh sungguh. "oh... bullshit!... mana ada virus yang mematikan boleh sembuhkan penyakit orang... kau sengaja berlakon supaya kelihatan sihat agar kami tidak membunuh kau, kan?...", tutur vijay seraya memandang wajah gadis itu. "eh... aku tak berlakonlah... aku cakap yang betul ni... aku rasa penyakitku sudah tidak ada lagi...", kata luna dengan wajah yang serius. "ahhh bohong... aku tak percaya X virus tu boleh sembuhkan kau dari penyakit kau tu. jangan jangan sekejap lagi kau akan jatuh sakit lalu mati. kemudian kau akan bertukar menjadi zombie yang menakutkan pula...", kata vijay. "hey... kau jangan cakap macam tulah...", bentak luna cukup marah. "eh... aku cakap yang betullah ni.... biasanya kalau orang terkena gigitan zombie ni mereka akan...", belum pun sempat vijay menghabiskan perkataannya. tiba tiba,

"shut the f*ck up!!!!!....", bentak suatu suara. terus terdiam mereka sebaik saja mereka terdengar suara itu. perlahan lahan mereka mengalihkan perhatian mereka ke arah datangnya suara itu. kelihatan zarul berdiri sambil memandang ke arah mereka dengan wajah yang marah sekali. "korang ni kan... asyik bergaduh saja... tak bolehkah korang diam sekejap?... ini bukan masanya untuk bergaduh lorh... kalau korang nak selamat lebih baik korang diam...", marah zarul. mereka yang lain pun terus diam membisu. "memandangkan kita terperangkap dalam bangunan ini bersama zombie zombie yang menakutkan, aku mohon kerjasama dari korang semua... tolong jangan bergaduh... mulai dari sekarang kita harus bersatu hati menentang zombie zombie tu semua... kalau kita tidak bersatu hati sudah tentu kita akan menjadi mangsa mayat mayat hidup tu...", kata zarul pada rakan rakannya. "yelah tu... kita harus bersatu hati menentang zombie dengan orang yang sudah di jangkiti X virus...", celah vijay separuh sinis. "hey, vijay... apa masalah kau ni, hah?... kau asyik bercakap ikut sedap mulut aje.... mentang mentanglah kau tidak di gigit dan tidak di jangkiti oleh X virus tu maka kau mula memandang sinis pada kami yang bernasib malang ni...", marah luna. "ya... betul tu...", sokong benji pula. vijay hanya mencebikkan bibirnya. "vijay, dalam perkara ini kau janganlah terlalu pentingkan diri kau sendiri... selagi kawan kawan kita tu masih hidup selagi itulah kita bekerjasama dengan mereka bagi menentang zombie zombie yang banyak tu...", kata zarul. "apa apa pun aku tidak bersetuju dengan perkataan kau tu...", kata vijay sambil menggeleng gelengkan kepalanya. "kenapa kau tidak setuju pula?",soal zarul ingin tahu. "sebab ianya terlalu berisiko tinggi... aku fikir lebih baik saja aku mengundurkan diri...", balas vijay dengan wajah yang serius. "mengundurkan diri?", kali ini zarul merenung wajah pemuda tersebut dengan dahi yang berkerut. "ya... mengundurkan diri... memandangkan kau beria ia sangat hendak bekerjasama dengan orang orang yang telah di jangkiti X virus tu maka aku dengan berbesar hati hendak mengundurkan diri dari dalam kumpulan ini... maksud aku, korang boleh teruskan perjalanan korang menuju ke bilik simpanan senjata tu tapi aku pula akan berusaha mencari jalan keluar dari sini seorang diri...", kata vijay dengan wajah yang serius sekali.

"vijay, kau tak akan berjaya mencari jalan keluar tu seorang diri tanpa senjata yang lengkap di tangan...", kata hezron pula. "hey... aku boleh cari jalan keluar tu tanpa senjata lengkap dan tanpa korang lorh...", balas vijay pula. "eh... vijay, kau fikir kau boleh menempuh ruang koridor yang di penuhi zombie tu seorang diri ke? silap hari bulan kau akan di gigit oleh zombie zombie tu semua...", bentak zarul. "memang betul apa yang di katakan oleh zarul tu... ruang koridor utama sudah di penuhi zombie tau... kalau kau berkeras juga nak ikut ruang koridor tu nescaya kau akan di serang dan di ratah oleh zombie zombie tu kelak...", tekan hezron. "whatever... i'm going out now...", kata vijay sambil beredar dari situ. dia mula mengalihkan semua kerusi dan meja dari depan pintu bilik tersebut. langkah kakinya terhenti sebaik saja lengan kirinya di pegang erat oleh seseorang, "vijay, jangan keras kepalalah... sama saja kau mempertaruhkan nyawa kau sendiri jika kau masih berkeras dengan keputusan kau tu...", kedengaran suara zarul bergema di cuping telinganya. vijay memandang sepi ke arah tangan zarul yang menggenggam erat lengan kirinya itu. "just let me go...", vijay menepis tangan pemuda tersebut secara perlahan lahan. "vijay... dont go...", tiba tiba gina bersuara dari tempat pembaringannya. vijay menoleh ke arah gadis itu. "I'm sorry... i've gotta go...", perlahan lahan vijay melangkah pergi dari situ dengan membawa kapak di tangannya. "haish!... memang keras kepala betul lah dia tu...", gerutu hezron di tempat duduknya. "jadi apa yang harus kita lakukan sekarang?", soal tan fai long pada zarul di sebelahnya. "i think we should go now...", balas zarul perlahan lahan. "okay, let's go...", luna bersuara sambil menggenggam erat machine gun di tangannya. hezron mula memapah adiknya gina keluar dari dalam bilik tersebut. zarul dan luna melangkah di depan mereka. manakala tan fai long dan benji pula berjalan di belakang mereka. masing masing menggenggam erat kapak di tangan.

MEREDAH KEGELAPAN (PG13)Where stories live. Discover now