MEREDAH KEGELAPAN 77

152 13 5
                                    

"so what?...", zarul memandang wajah doktor park hoon. begitu juga dengan luna. belum pun sempat doktor park hoon bersuara tiba tiba, "alamak... semua kapal piring terbang tu mengekori kita dari belakanglah... macamana ni?", soal kapten yusuf sedikit panik. "apa?.... apa awak cakap?", soal profesor ismadi. "cuba korang tengok di belakang helikopter ni... terdapat begitu banyak kapal piring terbang mengekori kita dari belakang...", tutur kapten yusuf. "biar betul.... mereka betul betul mengekori kitalah..", celah joshua setelah dia menjengah keluar tingkap helikopter tersebut. semua orang ikut menjengah keluar tingkap helikopter itu. mereka merasa sungguh terkejut sebaik saja mereka melihat begitu banyak kapal piring terbang berlegar di ruang udara. semuanya mengekori helikopter yang mereka naiki. "alamak... apa yang harus kita lakukan sekarang?... terdapat begitu banyak kapal piring terbang mengekori kita dari belakang...", komen dina tanpa di pinta. "jangan panik... kita harus mencari jalan bagaimana kita nak melarikan diri daripada mereka... kapten yusuf, boleh tak awak bawa helikopter ni laju sikit?... saya tak nak mereka mengekori kitalah...", luna bersuara dengan pantas. tanpa banyak soal kapten yusuf pun terpaksa memaksimumkan kelajuan helikopter tersebut. semakin laju helikopter mereka meluncur di udara semakin laju pula semua kapal piring terbang itu mengekori mereka dari belakang.

"kenapa mereka asyik mengekori kita?... apa yang mereka nak dari kita ar?", soal zarul mula gusar. "mungkin mereka nakkan rantai silver korang tu tak?... buktinya rantai silver korang tu hampir sama bentuknya dengan rantai silver milik makhluk asing tu dan lebih pelik lagi rantai silver korang boleh keluarkan cahaya sama seperti rantai makhluk asing tu...", doktor park hoon bersuara memberikan pendapatnya. belum pun sempat zarul bersuara luna mencuit bahu kiri pemuda tersebut. "kita tak ada masa hendak bersoal jawab tentang perkara itu sekarang... sebaiknya kita tembak saja kapal piring terbang makhluk asing tu dengan menggunakan senjata kita ni...", tutur luna di sebelahnya. dia pun terus menarik keluar machine gunnya. tanpa berlengah lagi dia mengacukan machine gunnya keluar tingkap helikopter tersebut tapi dia di halang oleh doktor park hoon. "jangan tembak kapal piring terbang tu nanti mereka tembak helikopter kita pula...", larang doktor park hoon pula. belum pun sempat luna berbuat sesuatu tiba tiba kelihatan sekumpulan jet pejuang milik negara americana muncul di ruang udara. mereka mula menembak ke arah semua kapal piring terbang makhluk asing yang ada di situ. tembakan mereka mengenai sasaran. kelihatan beberapa buah piring terbang makhluk asing terkena tembakan mereka. semua kapal piring terbang yang ada di situ mula menembak ke arah semua kapal jet pejuang tersebut. maka terjadilah pertempuran hebat di antara jet pejuang manusia dengan semua kapal piring milik makhluk asing yang ada di situ. "kapten yusuf... cepat!.... kita tinggalkan tempat ini... saya tak nak helikopter kita di ekori lagi...", cepat cepat luna memberikan arahannya. tanpa banyak soal kapten yusuf pun kembali memaksimumkan kelajuan helikopternya. helikopter tersebut terus meluncur laju di udara meninggalkan kapal piring terbang makhluk asing beserta kapal jet pejuang milik ahli tentera udara americana di belakang. baru beberapa meter saja mereka meninggalkan kawasan pertempuran itu sebiji peluru sesat terkena di bahagian tangki minyak helikopter tersebut. akibatnya minyak di dalam tangki helikopter mula tumpah melalui lubang di dinding helikopter itu. "oh shit!... tangki minyak helikopter terkena tembakanlah... kita terpaksa mendarat di kawasan yang tidak berpenghuni ni...", tutur kapten yusuf dengan nada suara yang sedikit cemas. ketika itu mereka betul betul berada di atas kawasan bukit bukau torento.

helikopter mereka mula menjunam ke bawah sebaik saja minyak di dalam tangki helikopter tersebut habis tertumpah akibat tangki yang bocor. ini menyebabkan helikopter itu tidak dapat meluncur dengan baik di udara. kapten yusuf terpaksa membuat pendaratan cemas tepat di atas salah satu puncak bukit yang ada di situ. sebaik saja helikopter itu berjaya mendarat di atas puncak bukit tersebut kapten yusuf dan yang lain terus melangkah keluar dari dalam perut helikopter itu. kelihatan satu wayar terputus di bahagian bawah tangki minyak dan ini menyebabkan percikan api terjadi. sebaik saja kapten yusuf menyedari hal tersebut dia pun terus mengajak mereka semua agar berlari meninggalkan tempat itu. baru beberapa langkah kaki saja mereka melarikan diri dari situ tiba tiba, "kaboooommm!!!....", kedengaran bunyi letupan helikopter bergema menggegarkan seluruh kawasan bukit bukau yang ada di situ. zarul dan luna pun terus jatuh tertiarap di atas tanah. begitu juga dengan yang lain. perlahan lahan luna bangun. begitu juga dengan zarul. "semua okay tak?", soal luna ingin tahu. mereka yang lain bangun. mereka kelihatan baik baik saja. cuma bibir joshua kelihatan berdarah. "alamak... bibir awak berdarahlah dik... biar akak periksa bibir awak tu...", cepat cepat luna menghampiri adik lelakinya. mereka yang lain pun turut memerhatikan bibir joshua yang berdarah itu. rupa rupanya bibirnya pecah akibat terhantuk di atas tanah sebentar tadi. "ooooh... itu luka kecik aje... lambat laun ia akan sembuh dengan sendirinya...", komen doktor park hoon setelah dia memeriksanya bersama luna.

"hm... sebaiknya kita mencari tempat untuk beristirehat dahulu sebab tak lama lagi hari akan menjadi gelap...", tutur profesor ismadi di sebelah doktor park hoon. "ya... saya setuju dengan pendapat profesor tu... mari kita pergi dari sini...", ajak doktor park hoon. mereka pun mula melangkah menuruni kawasan bukit yang agak curam itu. ketika mereka melalui kawasan bukit bukau tersebut mereka dapat mendengar bunyi bedilan roket berterbangan di langit. kelihatan pihak tentera udara americana berhempas pulas menentang semua kapal piring terbang makhluk asingi situ. pertempuran itu semakin sengit apabila mereka berbalas tembakan menggunakan bom roket dan sebagainya. joshua terpegun di saat dia melihat semuanya itu. ianya bagaikan pertunjukkan di udara yang begitu mengasyikkan pula. "adik... kenapa awak tercegat kat situ?... marilah, kita tinggalkan tempat ini...", tutur luna pada adiknya itu. perlahan lahan joshua mula beredar dari situ. mereka melangkah dan terus melangkah. tidak lama kemudian mereka pun tiba di sebuah kawasan perkampungan orang red indiana tapi yang peliknya perkampungan itu agak sunyi sepi bagaikan tidak berpenghuni pula. "eh... ke mana pula perginya semua orang di kawasan perkampungan ni?... semua pondok kelihatan kosonglah...", tutur dina sambil matanya melilau ke sana ke mari. "ya... betul kata awak tu... semua pondok nampak kosonglah....", komen joshua perlahan lahan. "kita harus berawas sedikit... mungkin ada zombie berkeliaran di kawasan ni... bersiap sedialah dengan senjata masing masing...", zarul memberikan arahannya. mereka pun mula menarik keluar senjata yang terselit di pinggang. zarul dengan pedang samurainya. manakala luna dengan machine gunnya. profesor ismadi memegang erat sepucuk senapang di tangannya. manakala doktor park hoon dengan pistolnya. dina pula hanya memegang kayu belantan yang di jumpainya di kawasan tersebut. joshua memegang erat pedang samurai yang di hadiahkan oleh profesor ismadi padanya tempohari. kapten yusuf pula memegang sebilah kapak yang di jumpainya tergeletak di atas tanah tidak jauh dari situ. nampak gayanya mereka kini bersiap sedia menghadapi segala galanya...

MEREDAH KEGELAPAN (PG13)Where stories live. Discover now