MEREDAH KEGELAPAN 20

235 22 0
                                    

"tolong berhenti sekejap... kaki aku terasa sakitlah...", tan fai long bersuara setelah mereka berlari agak jauh dari tempat itu. "baiklah kita berhenti sekejap kat sini...", zarul bersuara sambil berhenti dari berlari. dia menghampiri pemuda berbangsa cina itu. luka di kakinya kelihatan semakin teruk. dia memandang wajah tan fai long. "maafkan aku jika aku terpaksa lakukan ini terhadap kau...", kata zarul seraya mengangkat kapak di tangannya. "eh... kau jangan bunuh dia!...", jerit luna. sangkanya zarul ingin membunuh pemuda cina itu tapi sangkaannya meleset sama sekali. rupa rupanya zarul menetak kaki kiri tan fai long sehingga putus. "aaarrgggghhhhh!!!!!....", jerit tan fai long kesakitan. darah merah keluar membasahi lantai koridor itu. "cepat luna bersihkan dan balut luka di kakinya tu...", perintah zarul. luna pun buat apa yang di suruh oleh pemuda tersebut. dia merawat luka di kaki tan fai long dengan menggunakan ubat antiseptic yang ada dalam peti kecemasan yang di bawa dalam beg sandangnya. setelah luka di kaki pemuda itu di balutnya dengan kemas, zarul pun mula menarik keluar pelan bangunan tersebut dari dalam poket seluar jeansnya. dia membentangkannya di hadapan semua rakan rakannya. "sekarang kita berada kat sini. kita mesti masuk ke dalam bilik dalam sayap pertama dan bilik dalam sayap kedua supaya semua bangunan ini dapat di letupkan dengan sebaik mungkin...", kata zarul sambil menunjukkan lokasi yang di sebutkannya dalam pelan tersebut. mereka yang lain hanya diam mendengarkan perkataannya. "vijay, memandangkan hezron sudah tidak ada lagi aku minta kerjasama dari kau... tolong aku letakkan semua bom jangka dalam bilik yang berada di dalam bangunan di sayap kedua ni... aku pula akan pergi ke bangunan di sayap yang pertama. kita terpaksa berpecah kepada 2 kumpulan...", terang zarul dengan wajah yang serius.

"berpecah?... maksud kau macamana tu?", soal vijay ingin tahu. "aku dan benji akan pergi ke bangunan di sayap yang pertama... manakala kau dan luna pergi ke bangunan di sayap yang kedua...", arah zarul. "tapi macamana dengan si fai ni pula?", soal luna ingin tahu. mereka berpandangan seketika. "biarkan aku kat sini seorang seorang... dont worry, you guys... i'll be just fine...", kata tan fai long perlahan lahan. "takkanlah kami biarkan kau seorang seorang kat sini pula... hmmm... macam ni sajalah... kau kena bersembunyi dalam bilik tu... bila kami sudah selesai kami akan datang untuk membawa kau keluar dari sini...", kata zarul pada rakannya itu. "hm... baiklah...", balas tan fai long perlahan lahan. zarul pun menyuruh benji memapah pemuda cina itu menuju ke dalam bilik yang terletak tidak jauh dari situ. zarul melangkah mendahului mereka. pintu bilik di buka perlahan lahan. dia lihat bilik itu kosong tidak berpenghuni. dia pun mengarahkan benji memapah rakannya itu masuk ke dalam bilik tersebut. tan fai long duduk di atas kerusi yang ada di situ. zarul memberikannya selaras senapang dan juga sepucuk pistol untuk mempertahankan diri. "rul, bagi aku sebiji bom tangan kau tu...", pinta tan fai long sebelum rakannya itu melangkah pergi dari situ. tanpa banyak soal zarul menyerahkan bom tangan yang ada pada pemuda tersebut. "thanks... good luck to you guys...", ucap tan fai long perlahan lahan. "yeah... take care of yourself... jika ada zombie yang datang ke sini kau gunakan saja semua senjata tu...", kata zarul pada rakannya itu. "baiklah...", balas tan fai long sepatah. perlahan lahan zarul dan benji melangkah pergi dari situ. tan fai long segera menutup daun pintu itu lalu menguncinya dari dalam.

"okay guys, mari kita lakukan misi kita ni... kita akan berpecah sebaik saja kita tiba di dewan utama...", perintah zarul. "baiklah...", balas semua rakan rakannya dengan pantas. mereka segera berlari menuju ke dewan utama yang terletak tidak jauh dari situ. langkah kaki mereka terhenti bila mereka tiba di dewan utama yang sunyi sepi itu. "okay lets split up... tapi ingat kita bertemu semula di bilik tempat fai bersembunyi tu nanti ya...", perintah zarul. "baiklah...", balas rakan rakannya. mereka pun berpisah haluan. zarul dan benji berlari ke sebelah koridor di bahagian kanan bangunan tersebut. manakala luna dan vijay berlari di sebelah koridor di bahagian kiri bangunan itu. ketika zarul berlari menuju ke bilik yang terletak di tidak jauh dari situ kelihatan 2 zombie sedang merayau di ruang koridor tersebut. dia pantas menembak kepala 2 zombie itu dengan menggunakan senapang di tangan. kemudian mereka cepat cepat berlari masuk ke dalam bilik tersebut. baru saja zarul membuka pintu bilik itu tiba tiba muncul satu zombie yang menakutkan dari dalam bilik tersebut. benji yang berada di belakang zarul segera menembak kepala zombie itu dengan pistol di tangannya. "oh thanks benji...", ucap zarul. "sama sama...", balas benji lalu melangkah masuk ke dalam bilik itu. mereka mula melekatkan bom jangka tersebut di atas dinding bilik tersebut. sementara itu kelihatan luna dan vijay masih berlari di ruang koridor di bahagian sayap kiri bangunan tersebut. mereka segera masuk ke dalam bilik yang terletak tidak jauh dari situ. ketika mereka sedang sibuk melekatkan bom jangka di atas dinding bilik itu tiba tiba muncul seorang zombie perempuan dengan baju yang koyak rabak. dia ingin menerkam ke arah vijay tapi luna pantas menembak kepala zombie itu dari belakang. "oh thanks luna... you saved my life...", kata vijay perlahan lahan. "you are welcome...", balas luna perlahan lahan. mereka meninggalkan bilik itu setelah kerja mereka selesai. mereka berlari semula menuju ke dewan utama.

tan fai long duduk bersandar di atas kerusi sambil menutup matanya. tiba tiba, "dam!... dam!... dam!...", kedengaran pintu bilik itu di pukul oleh sesuatu dari luar. "siapa tu?...", soal tan fai long ingin tahu. tapi tiada seorang pun menjawap soalannya. malah bunyi dentuman masih kedengaran di pintu bilik tersebut. dia memegang senapangnya dengan erat lalu di acukannya muncung senapangnya ke arah pintu bilik itu. peluh dingin mengalir membasahi pipi. jantungnya berdegup pantas. dia tahu itu bukan kawan kawannya. dia yakin itu ialah zombie. dia terpaksa berjaga jaga. tiba tiba pintu bilik tersebut di rempuh oleh sesuatu. "bakkk!!!!...", kedengaran pintu bilik itu terbuka setelah di rempuh. kelihatan seorang zombie lelaki melangkah terhuyung hayang ke dalam bilik tersebut. "hezron?!...", tan fai long terkejut bukan kepalang sebaik saja dia melihat mayat hidup itu. kalau tidak salah itu ialah hezron. dia telah bertukar menjadi zombie dan rupanya begitu menakutkan. dengan pipi yang terkoyak dan berdarah. manakala bajunya pula berlumuran dengan darah. paha dan tangan pemuda itu habis luka parah akibat di gigit oleh zombie sebentar tadi. pendek kata keadaan mayat hidup itu begitu teruk sekali. terketar ketar tangan tan fai long ketika dia melihat hezron aka zombie itu mula melangkah menghampirinya di situ. dia segera mengacukan senapangnya ke arah zombie tersebut. "maafkan aku ron... aku terpaksa menembak mayat kau sendiri...", ucap tan fai long dengan wajah yang di basahi peluh. dia pantas menembak kepala mayat hidup itu dengan menggunakan senapang di tangannya. "bennnggg!!!!...", kedengaran satu das tembakan di lepaskan. mayat hidup itu terus rebah dan tidak bergerak gerak lagi. tan fai long menarik nafas lega. baru saja dia meletakkan senapangnya di sisi tiba tiba muncul sekumpulan zombie di situ. belum pun sempat dia berbuat sesuatu salah satu zombie di situ segera menggigit tangannya. "arrgghhhh!...", dia menjerit kesakitan. semua zombie lain turut menggigitnya dan akhirnya dia mati di ratah oleh zombie zombie itu.

MEREDAH KEGELAPAN (PG13)Where stories live. Discover now