MEREDAH KEGELAPAN 14

272 24 19
                                    

"luna... are you okay? you look so pale?...", zarul bertanya pada gadis itu sebaik saja dia berdiri di hadapan gadis tersebut. dia terpaku di saat melihat perubahan wajah gadis yang di minatinya dalam diam itu. "aku okay saja...", balas luna seraya menyelitkan machine gun di belakangnya. "eh... bukankah kau di gigit oleh zombie zombie tu tadi?", soal vijay pula. "ya... tapi aku rasa okay aje... tak rasa sakit dah...", balas luna dengan wajah yang selamba. "eh... mustahil tak rasa sakit... kau berbohong kan?", soal vijay lagi. "aku tak bohonglah... aku rasa okay aje ni walaupun aku di gigit oleh zombie zombie tu tadi...", balas luna dengan jujur. "biar betul kau ni...", vijay bersuara macam tidak percaya. "aku cakap yang betullah ni...", balas luna lagi. "mana bahagian tubuh kau yang kena gigit tu? kami nak tengok...", kata gina seraya menghampiri sepupunya itu. perlahan lahan luna membuka baju di bahagian bahunya yang terkena gigitan zombie itu. mereka yang lain segera memerhatikannya. "eh... bahu kau sudah kena jahitlah... siapa yang menjahit luka di bahu kau tu?", soal zarul ingin tahu. "aku sendirilah yang menjahitnya.... kebetulan ada bilik rawatan terletak tidak jauh dari tempat aku jatuh sebentar tadi. so bila aku tersedar dari pengsan, aku pun terus masuk ke dalam bilik rawatan itu... di sanalah aku menjahit luka di bahuku ini...", jelas luna panjang lebar. "berani betul kau menjahit luka kau ni seorang diri kan...", komen tan fai long perlahan lahan. "kalau tak berani siapa lagi nak di harapkan untuk merawat lukaku ini? bukan ada siapa pun yang boleh di harapkan untuk merawat lukaku...", balas luna. mereka yang lain terus terdiam. zarul menghampiri gadis itu. "maaflah luna... kami tidak sempat selamatkan kau tadi... kami...", belum sempat zarul menghabiskan perkataannya luna segera memotong perkataannya. "tak apalah rul... its okay... aku juga yang menyuruh korang lari tinggalkan aku tadi...", balas luna perlahan lahan. zarul terdian selepas itu.

tiba tiba saja vijay melangkah lalu menarik lengan kiri zarul ke suatu sudut yang terletak tidak jauh dari situ. "rul... aku fikir lebih baik kita bunuh saja si luna tu... aku rasa tubuhnya sudah di jangkiti dengan X virus tu. jika dia mati kelak sudah tentu dia akan menyerang kita dan meratah tubuh kita hidup hidup. so sebelum kita di serang dan di ratah olehnya hidup hidup lebih baik kita bunuh dia saja...", kata vijay separuh berbisik. "tapi dia masih hidup...", kata kata zarul di potong pantas oleh vijay. "ya... aku tahu dia masih hidup tapi macamana kalau dia tiba tiba mati dan gigit kita semua?... tentu naya jadinya...", potong vijay. zarul terdiam selepas itu. "kenapa kau diam?.... kau tak sampai hati nak bunuh dia ke?", soal vijay dengan dahi yang berkerut. "bukan macam tu... aku cuma...", kata kata zarul di potong pantas oleh vijay. "cuma apa?... cuma awak kasihan pada dia ke?... oh come on zarul... look at her... she's almost dying... lambat laun dia akan mati dan menjadi zombie juga... so, we better kill her now...", tekan vijay dengan wajah yang serius. "tapi....", belum pun sempat zarul menghabiskan perkataannya vijay pantas beredar dari situ. dia melangkah menghampiri luna sambil memegang erat kapak di tangannya. "vijay.... what are you doing?", soal hezron sebaik saja dia melihat pemuda berbangsa tamil itu mengangkat tinggi tinggi kapaknya di udara. dia seperti hendak menetak kepala luna yang sedang berdiri tidak jauh dari itu. yang lain cuma tergamam sebaik saja mereka melihat vijay mengangkat tinggi kapaknya di udara. luna pun turut tergamam di situ. "lebih baik si luna ni mati... kalau tidak dia akan mati dan menjadi zombie lalu meratah kita hidup hidup...", kata vijay dengan wajah yang serius.

belum pun sempat dia menghayunkan kapak di tangannya tiba tiba, zarul segera berdiri di depan matanya lalu memegang erat hulu kapak tersebut. "jangan jadi gila, vijay. dia masih hidup... kau tidak boleh membunuh orang yang masih hidup...", kata zarul dengan wajah yang serius. "hey... dia dah nak matilah... sebelum dia mati dan jadi zombie lebih baik kita bunuh di sekarang juga...", bentak vijay. "hey... kenapa dengan kau ni?... luna baru saja selamatkan kita dari di serang oleh zombie perempuan tu tadi tau... tapi sekarang kau nak bunuh dia pula... beginikah caranya kau nak balas jasa orang?", bentak zarul cukup marah. "apa?... dalam masa darurat macam ni pun kau nak aku balas jasa orang seperti dia? hellooo!... i don't have time for that, okay... nyawa kita dalam bahaya... dia perlu di bunuh sebelum dia bunuh kita semua!...", balas vijay dalam nada suara yang marah sekali. "kau nak bunuh aku, kan? okay, silakan... aku sudah bersedia untuk di bunuh...", kata luna dengan cukup berani sekali. dia tampil ke depan sambil merenung tajam anak mata vijay. belum pun sempat mereka berbuat sesuatu tiba tiba, "grooaarrrr!!!!...", kedengaran suara segerombolan zombie bergema tidak jauh dari situ. "oh shiittt!!!... semua zombie sudah tahu kita berada di sini... sial betul...", bentak vijay dengan marah sekali. "lariii!!!!...", jerit mereka yang lain. mereka pun pantas berlari meninggalkan tempat itu tapi luna tinggal di situ seorang diri. dia sudah bersedia dengan machine gun di tangannya. dengan sepantas kilat dia menembak kepala zombie zombie tu seorang diri. zarul terkejut sebaik saja dia melihat luna menentang zombie zombie tu semua seorang diri. dia terpaksa berpatah balik. "hey!... kau nak pergi ke mana tu Rul?", soal hezron kehairanan. "aku perlu bantu luna untuk menentang zombie zombie tu...", kata zarul sambil berlari. "hey... kau sudah gilakah, hah?... kau hendak menempah maut?", laung vijay dengan marah. "jangan pedulikan aku... korang lari saja dari sini...", laung zarul tanpa menoleh ke belakang lagi. "sudahlah tu... mari kita lari jauh dari sini...", kata hezron pada vijay. mahu tidak mahu mereka pun terpaksa meneruskan larian mereka.

zarul berlari menuju ke arah luna. dia sudah bersiap sedia dengan kapak di tangannya. "eh... kenapa kau datang ke sini lagi, Rul?... kau larilah... selamatkan diri kau tu...", gesa luna sambil menembak kepala zombie yang ingin menyerang mereka. "tak... kali ini aku takkan biarkan kau seorang diri menentang zombie zombie ni semua..... aku mesti tolong kau...", balas zarul dengan pantas. "bagaimana kalau kau tiba tiba di gigit oleh zombie zombie ni nanti?... tentu naya jadinya...", luna bersuara lagi. "aku tak peduli... kau dah selamatkan kami tadi... sekarang aku nak selamatkan kau pula...", balas zarul sambil menghayunkan kapaknya ke arah zombie yang datang menyerangnya. "biar betul kau ni Rul... kau fikir berbaloi sangat ke kau selamatkan orang yang hampir mati dan tak lama lagi bertukar menjadi zombie ni?..." soal luna ingin tahu. "ya... memang berbaloi...", balas zarul. "kenapa kau cakap macam tu pula?", soal luna ingin tahu. "sebab kau lebih berani dari kawan kawan kita yang lain.... kau sanggup selamatkan orang lain sedangkan diri kau sendiri sudah di gigit dan di jangkiti oleh X virus tu...", jelas zarul dengan pantas. "so?...", luna memandang wajah pemuda itu sambil menembak kepala zombie yang berdiri di sebelahnya. "so, kesimpulannya kau ni jenis orang yang tidak pentingkan diri sendiri... dalam erti kata yang lain kau sanggup menolong kawan kawan kau biar pun semua kawan kawan kau tu jenis orang yang pentingkan diri sendiri...", jelas zarul panjang lebar. "oh ye ke?", luna bersuara sambil tersenyum. "yep... apa apa pun mari kita lari dari sini luna... mereka semakin banyak ni...", kata zarul. "okay...", balas luna sepatah. mereka pun berlari bersama sama meninggalkan zombie zombie yang semakin banyak di situ....

MEREDAH KEGELAPAN (PG13)Where stories live. Discover now