MEREDAH KEGELAPAN 15

267 22 3
                                    

"kita nak lari ke mana ni?", soal tan fai long pada vijay setelah mereka berlari jauh di ruang koridor yang sunyi sepi itu. "entahlah... kita bukannya ada pelan bangunan tu pun... mana kita tahu arah tujuan kita lagi... dahlah si zarul tu pegang pelan bangunan tu. pas tu dia suruh kita lari macam tu aje... bangang punya orang...", balas vijay cukup bengang sekali. "kalau macam tu kita berhenti sekejap tunggu dia kat sini... aku tengok tak ada zombie pun berkeliaran kat tempat ni...", kata hezron sambil menghentikan lariannya. begitu juga dengan kawan kawannya yang lain. "okay...", balas tan fai long sepatah. mereka semua terduduk di atas lantai dalam keadaan yang keletihan. hanya vijay seorang saja yang masih mundar mandir di situ. "aku tak habis fikirlah... apasal si zarul tu bangang sangat ar?... dahlah zombie banyak kat tempat tu tadi tapi dia dengan beraninya nak menentang zombie zombie tu bersama dengan luna.... bodoh betullah dia tu... kalau dia kena gigit oleh zombie zombie tu semua, baru padan muka dia...", kata vijay cukup bengang sekali. "mungkin dia nak selamatkan luna sebab tu dia pergi menentang zombie zombie tu semua...", balas gina. "buat apa dia tolong perempuan yang sudah di jangkiti X virus tu ar? buang masa saja dia pergi selamatkan perempuan tu sedangkan perempuan tu sudah nak mati dah...", ujar vijay dengan jengkel sekali. "hey... yang kau marah sangat ni apasal ar?... kalau dia nak tolong luna, itu dia punya pasal lah... tak payahlah kau marah marah kat sini...", hezron bersuara dengan geram sekali. sebenarnya dia merasa geram dengan sikap jengkel yang di tunjukkan oleh pemuda tamil itu.

"kau fikir aku ni marah sembarangan ke, hah? wei... aku marah sebab kawan kau tu suruh kita lari tinggalkan dia tapi dia tak bagi pelan bangunan tu pada kita. so kita tak tahu mana arah tujuan kita... kalau kita tersesat dalam bangunan ni, lagilah naya...", bentak vijay cukup marah sekali. suaranya kedengaran agak kuat dari tadi. "sebab itulah kita berhenti tunggu dia kat sini... manalah tahu dia akan datang ke sini...", kata hezron perlahan lahan. "kalau dia tak datang macamana?", soal vijay dengan wajah yang tegang sekali. "aku pasti dia akan datang ke sini...", balas hezron dengan penuh yakin. "kalau dia dah mati di gigit oleh zombie zombie tu semua, macamana? kita kena tunggu dia juga ke?", soal vijay cukup bengang. "taklah... dia tak akan mati...", balas hezron sambil menggeleng gelengkan kepalanya. "apa yang membuatkan kau begitu yakin yang dia masih hidup ar?...", tekan vijay dengan suara yang sinis sekali. "sebab aku dapat rasakan yang dia masih hidup...", ujar hezron dengan pantas. "yelah tu... kau...", belum pun sempat vijay menghabiskan perkataannya tan fai long segera memotong perkataannya. "hentikan semua ini... dari tadi korang asyik bergaduh aje... boleh tak korang diam sekejap?... kalau korang asyik bergaduh aku rasa tertekan lah...", potong tan fai long dengan wajah yang serius. "betul kata fai tu... korang janganlah bergaduh... kurangkan sikit volume suara korang tu... nanti zombie zombie tu terdengar suara korang pula... tak pasal pasal mereka datang ke sini nak serang kita...", kata gina setelah dia lama berdiam diri. "ahhhh!... korang ni memang...", belum pun sempat vijay menghabiskan perkataannya muncul pula zarul dan luna di situ. mereka kelihatan sedang berlari dengan laju sekali. "kawan kawan.... lariii!!!...", zarul bersuara sebaik saja dia melihat semua kawan kawannya duduk menunggu dia di situ. mereka semua segera berlari sebaik saja mereka nampak segerombolan zombie mengejar zarul dan luna dari belakang. ketika mereka sedang berlari itu luna merasa pelik sekali. biasanya kalau dia berlari dengan lebih laju dia akan di serang penyakit asma tapi kali ini dia tidak mengalami penyakit itu lagi. malah dia begitu kuat berlari bagaikan seekor kuda yang tangkas berlari. dalam erti kata yang lain dia seakan akan mendapat kekuatan dan kesihatan yang baru setelah dia terkena gigitan zombie sebentar tadi. namun dalam pada itu sempat lagi dia menembak mana mana zombie yang berlari dekat dengan mereka.

"kita nak lari ke mana ni zarul?", soal hezron ingin tahu. zarul berlari sambil meneliti pelan bangunan di tangannya. "kita lari ikut ruangan koridor sebelah kiri...", balas zarul dengan pantas sekali. mereka pun segera berlari ke arah koridor kiri yang sedikit suram itu. langkah kaki mereka terhenti sebaik saja mereka melihat ada 7 zombie muncul di depan mata mereka. "alamak... kat sini pun ada zombie jugalah...", hezron bersuara dalam nada suara yang sedikit gusar. "get ready with your axe, guys...", perintah zarul. mereka pun segera menggenggam erat kapak di tangan masing masing. sekali lagi mereka terpaksa menentang semua zombie zombie yang ada di situ. zarul menghayunkan kapaknya ke arah zombie yang datang menyerang mereka. satu demi satu zombie di depan matanya di tetak kepalanya. ada juga di tetak lehernya sampai putus. mereka tak ubah macam orang yang sedang menetak kepala dan leher ular yang berbisa. dalam suasana yang mencemaskan itu tiba tiba salah satu zombie di situ telah menggigit pinggang kanan gina dari belakang. "arrggghhhh...", jerit gina kesakitan. luna pantas menembak kepala zombie itu dengan machine gun di tangannya. terus mati si zombie tu di buatnya. luna pantas membawa gina lari dari situ. begitu juga dengan zarul dan kawan kawannya yang lain. mereka berlari tinggalkan tempat itu setelah begitu banyak zombie mati di tetak kepala di situ. mereka berlari masuk ke dalam sebuah bilik yang berdekatan. mereka terpaksa bersembunyi di situ buat sementara waktu. pintu bilik itu segera di kunci dari dalam. meja dan kerusi di letakkan dekat pintu tu agar mengelakkannya dari di buka dari luar. luna membaringkan gina di atas meja panjang yang ada di situ. dia segera menarik keluar peti kecemasan dari dalam beg sandang yang di bawanya dari bilik rawatan sebentar tadi. dia mengoyakkan baju bahagian pinggang kanan gina sehingga menampakkan bahagian luka akibat di gigit oleh zombie sebentar tadi. dia mula mencuci luka di bahagian pinggang kanan gina dengan menggunakan ubat antiseptik yang ada dalam peti kecemasan itu. mereka yang lain hanya diam memerhatikannya.

gina menangis kesedihan. "luna... aku telah di gigit oleh zombie zombie tu... tak lama lagi aku akan mati, kan... issskkk... isskkk... isskk...", gina bersuara dalam kesedihan. "tak... kau tak akan matilah...", balas luna sambil menggosok luka di bahagian pinggang kanan gadis tersebut. "tapi aku dapat rasakan yang ajalku akan tiba tak lama lagi... aku rasa sedih luna... issskkk... isskkkk......", tangis gina dengan sedih sekali. yang lain hanya diam memerhatikan mereka di situ. zarul berdiri sambil bersandar di dinding. dia menutup matanya dan dia cuba mencari ketenangan dalam dirinya sendiri. tiba tiba dia terdengar seseorang berdiri di sebelahnya. dia membuka matanya. kelihatan vijay berdiri sambil memandang wajahnya. "zarul... ada 3 orang kawan kita yang telah di gigit oleh zombie zombie tu semua tapi sampai sekarang kau biarkan mereka bersama kita... lambat laun mereka akan mati dan menggigit kita semua...", kata vijay sambil berdiri di sebelah zarul yang sedang bersandar di dinding tidak jauh dari situ. "so what?", soal zarul tanpa memandang wajah pemuda tamil itu. "apa?... kau tanya aku so what?... hey... ini perkara serius tau... kalau kau nak selamat, lebih baik kita bunuh 3 orang yang telah di jangkiti X virus tu sebelum mereka bertukar menjadi zombie...", vijay bersuara dengan nada suara yang sedikit bergetar. "jangan jadi gilalah, vijay... mereka tu kawan kawan kita, okay...", tekan zarul. "excuse me... aku bukannya gila lorh... kau tau tak, tidak lama lagi 3 orang manusia yang kau anggap kawan kau tu akan bertukar menjadi zombie so sekarang aku sedang berusaha untuk selamatkan diri dari menjadi mangsa mereka...", bentak vijay dengan wajah yang serius. "ya... aku tahu tapi boleh tak kau diam sekejap?... kau buat aku bertambah stress... tau tak?", bentak zarul cukup geram. terus terdiam vijay di buatnya. "kalau ya pun bagilah peluang untuk aku tenangkan fikiran aku ni dulu...", tambah zarul lagi. apabila vijay melihat pemuda itu marah padanya, dia pun beredar dari situ...

MEREDAH KEGELAPAN (PG13)Where stories live. Discover now