A62

4.8K 564 54
                                    

BUKU baru. Senyum tak berhenti Maryam. Suka benar dia dengan buku-buku barunya yang dah siap dia balut dengan pembalut buku penuh cermat. Bukan semua miliknya sebab ada beberapa buah buku yang dia tak belajar pun. Contohnya buku teks subjek Ekonomi Dan Perdagangan. Jadi, dia perlu pulangkan semula buku-buku yang tidak diperlukan itu kepada Irfan.

Buku-buku kepunyaannya yang baharu sudah diasingkan di atas meja manakala buku-buku yang perlu dipulangkan, Maryam letak dalam sebuah beg kertas. Di dalamnya ada sekali songkok hitam Irfan. Lelaki tu... Bila masa begnya jadi tempat simpanan barang pun dia tak tahu. Tak perasan pun bila Irfan letak. Tahu-tahu aje, dah ada.

"Amboi... Senyum panjang nampak." Mueen yang sedari tadi pandang kakaknya dari muka pintu mula menegur.

Lama tak lama juga lah dia ada di situ. Dapat juga mengutuk kecil Maryam yang dah seperti orang kurang waras. Senyum tak henti-henti. Gila.

Maryam menoleh dan cepat dia neutralkan kembali riak wajahnya. Buat biasa-biasa, tak perlu tunjuk teruja dan gembira.

Sejujurnya, Maryam pun tak tahu kenapa dia gembira sangat. Kepala kata sebab dapat buku baru. Hati kata sebab Irfan. Pffft. Dia percayakan kepala dia.

Mueen labuhkan duduk di sebelah Maryam. Buku-buku yang dah berbalut cantik di atas meja dia pandang.

"Bila kau beli buku-buku ni, kak?" Soal Mueen pelik.

"Ni ganti buku yang rosak tu lah?" Soalnya lagi.

"Yalah." Sepatah Maryam menjawab. Telefon dia ambil. Plan nak ajak Aisyah keluar sekejap. Dia perlu beli sesuatu.

"Banyaknya duit kau. Mahal kut. Kau beli semua sekali ke?" Soal Mueen tak percaya lagi. Dia mengira bilangan buku yang ada. Fuh! Kemudian dia perasan ada beg kertas. Pun dia belek juga.

"Ni, buku yang bukan aliran kau, kau pergi beli sekali kenapa, kak?" Soal Mueen. Dia keluarkan buku-buku itu dari beg kertas. Dia mengira lagi. Fuh! Berpuluh juga habis ni!

"Terbeli."

Dahi Mueen berkerut. Maryam yang masih sibuk dengan telefon di tangan dia pandang.

"Sejak bila pula kau jadi cuai semacam pula ni? Terbeli? Tak percaya lah aku." Kata Mueen. Buku-buku yang dikeluarkan dia simpan semula ke dalam beg kertas. Dan tiba-tiba matanya menangkap sesuatu. Sesuatu yang asing di dalam beg itu.

Pandang Maryam, dan telan air liur. Kakaknya itu tengah fokus kan? Kalau dia bawa keluar benda hitam tu, Maryam tak akan perasan kan? Dia tak kena pukul kan?

Bersama fikiran itu, tangan cepat menyeluk masuk ke dalam beg kertas. Benda hitam yang dia yakin bukan milik Maryam itu sangat menarik perhatiannya sekarang.

Semerta mata membulat bila lihat benda hitam itu di tangannya. Ternganga kecil sambil pandang Maryam yang masih lagi fokus itu pun ada juga.

Songkok.

"Kau tak pakai songkok, kak. Ini siapa punya?" Mueen menyoal tapi Maryam tak layan langsung. Jemari kakaknya itu sibuk berlari atas skrin telefon.

Mueen sarungkan songkok atas kepala. Bukan saiz dia.

"Kak, ni siapa punya?" Mueen jadi ingin tahu bersama imaginasi nakal dalam kepala.

Melihat Maryam yang masih tak beri tumpuan kepadanya, laju tangan memukul perlahan peha kakaknya itu. Dan tindakan itu, undangan pandangan hairan Maryam.

"Kau tak keluar la--- Hei! Siapa suruh pakai ni?" Maryam yang mulanya nak tanya soalan lain, terus menukar soalan lain bila lihat songkok Irfan ada di kepala Mueen.

C | 𝐀𝐃𝐎𝐑𝐄 (ft. FUTURE)Where stories live. Discover now